Förebygg skador

Fysisk träning är något som är viktigt för oss alla för att humöret och hälsan ska vara på topp. Vad några däremot inte tänker på när de tränar är betydelsen av stretching och återhämtning för att inte skada eller överanstränga kroppen.

Stretching

Förbered din kropp

Att direkt gå på hård träning kan för kroppen vara en tuff ansträngning, därför är det bättre att starta upp med enklare övningar och ibland även stretching, beroende på vilken typ av träning du tänker utöva. En otränad kropp är förstås ännu mer oförberedd på ett hårt gympass eller en lång löprunda, men även de mest tränade behöver sin dos av förberedelse innan de kan köra igång. Inom handbollen är det vanligt med skador både på över- och underkroppen, så se till att du håller hela kroppen i trim och att du stretchar hela kroppen efter träningspassen. Här kan du få tips på övningar.

Värm upp

Uppvärmningen är många gånger den viktigaste delen av träningen när det kommer till att undvika skador, speciell om man tränar högintensivt. Till att börja med ökar man kroppstemperaturen när man värmer upp, vilket leder till ett flertal olika fysiologiska fördelar. Man ökar även blodtillförseln till de yttre lemmarna, det vill säga ben och armar, och låter dem därigenom arbeta hårdare och mer effektivt. Även hjärtat förbereds genom att stadigt öka hjärtslagen över en kortare tid. Syreupptagningen är ytterligare något som förbättras under uppvärmningen och det låter kroppen tillföra mer syre till kroppens alla muskler. När man inte värmer upp korrekt riskerar man att lägga en stress på kroppen som den inte är förberedd på att hantera.

Varva ned

När träningen är över kan det verka som en extra ansträngning att stretcha men att sträcka ut musklerna efter träning och att avsluta passet med en lugnare aktivitet eller övning kan vara avgörande för att kroppen ska kunna återhämta sig så bra som möjligt. Även vila och en god natts sömn efter träning är viktiga faktorer för att kroppen ska kunna orka med även nästa träningspass. Att vila är även viktigt för att musklerna ska kunna få chansen att bygga upp sig starkare.

När skadan är skedd

Kanske har du följt alla råd kring förberedelse, stretchning och återhämtning men ändå råkat ut för en skada under eller efter din träning. I det fallet är det viktigt att du tar tag i att behandla skadan i tid för att inte förvärra skadan ytterligare. Hos en legitimerad naprapat kan du få hjälp med just detta. Vart du ska vända dig beror förstås på vilken typ av skada du råkat ut för. Ett besök på sjukhuset kan vara bra att börja med för att sedan hänvisas vidare till en naprapat, sjukgymnast eller massör.

About Author: admin

Sök

Arkiv