Fysträning

För att bli en så bra handbollsspelare som möjligt krävs rätt typ av träning. Det räcker inte att man kan spelreglerna och har en bra kondition utan man måste även vara snabb och stark. En varierad träning är allra bäst för att bli bra inom de flesta sporter och detta gäller även handboll.

En grundläggande fysträning innehåller både konditions- och styrkeövningar och vad många ofta glömmer eller struntar i – uppvärmning och stretchning!

Att värma upp inför varje träningspass är jätteviktigt för att mjuka upp musklerna som ska få arbeta. Uppvärmningen kan bestå av en lättare konditionsträning såsom jogging och jumping jacks (krysshopp). Under uppvärmningen är det meningen att man ska få upp pulsen och bli varm och mjuk i kroppen innan man går över till huvudträningen.

StyrketräningVilken typ av träning behöver en handbollsspelare egentligen? Konditionsträning, ja visst! Men vilka muskler ska man sätta fokus på? En av de allra viktigaste kroppsdelarna att träna som handbollsspelare är bålen. Det är nämligen bålstabiliteten som bidrar till en väldigt stor del av kroppskontrollen. Om du har en god bålstabilitet så är det lättare att utveckla styrka eftersom du då kan öka dina muskelansträngningar till max. Med en stark bål ger du stöd åt både armar och ben samtidigt som du ger kraft åt muskler och leder. En av de allra populäraste träningsövningarna för att bygga upp en stark bål är plankan. Genom plankan bygger du även upp musklerna i nedre delen av ryggen.

Ytterligare ett bra sätt att träna upp bålstyrkan är att använda dig av vikter. Det kan vara bra att köpa hem några hantlar och en skivstång om man vill kunna göra träningen hemma. En bra sida med många olika vikter och redskap för hemmaträning är gymkompaniet.se, där hittar du redskap av kvalité till ett vettigt pris. Några bra övningar för att stärka bålen är latsdrag, bänkpress, enhands hantelrodd och good mornings.

En väldigt populär träningsmodell som många elitidrottare använder sig av är MAQ-modellen. I den ingår övningar som bygger upp idrottarens styrka, rörlighet, kontroll samt balans, vilket lägger en god grund för spelaren som satsar på en professionell karriär inom idrotten. MAQ-modellen passar alldeles utmärkt för handbollsspelare eftersom rörlighet och koordination är två viktiga färdigheter för att bli bra inom sporten.

För att bli en riktigt bra handbollsspelare är det absolut bästa att lägga upp ett varierat träningsschema som består av både konditions- och styrketräning. Varva konditionsträningen med lättare jogging och snabbhetsövningar. Styrketräningen får gärna vara varierad men fokusera till en början på bålstabiliteten som lägger den goda grunden för spelarens styrka. När du har en stark bål kan du flytta över fokus till armar och ben och glöm inte att hela tiden fortsätta med bålövningarna för att behålla din bålstyrka.

Efter varje träningspass, oavsett om du tränat kondition eller styrka, så är det viktigt att du stretchar ut de utsatta musklerna för att förebygga onödiga skador som kan skapa problem för din karriär.

About Author: admin

Sök

Arkiv