Ta hand om kroppen

Som handbollsspelare är det essentiellt att kroppen är i toppskick och att man mår bra från topp till tå. 

Kosten

bad food vs good food healthy unhealthy junkfood_295119902Speciellt ungdomar och barn ska äta rätt och varierat för att orka med träningarna och utvecklas. Det är viktigt att yngre idrottare (och barn i allmänhet) lär sig om näringslära och förstår vad de borde äta och inte. Men även vuxna behöver så klart veta hur man ska äta för att må bra. Kolhydrater, protein och fett är viktigt men det är också viktigt att hålla sig borta från dåligt fett, socker och tomma kalorier. Kolhydrater är viktiga för att det är därifrån kroppen tar energi för att orka spela handboll. Proteinerna bygger upp musklerna, hud, hår och naglar efter hård träning och fettet är nödvändigt för att man ska kunna ta till sig olika mineraler och aminosyror.

Under en match eller ett träningspass ska man även dricka extra vatten för att tillgodose den mängd man svettas ut. Efteråt ska man helst äta något såsom en ostsmörgås eller en banan inom två timmar för att sätta igång återbyggnaden i kroppen.

Avslappning

relaxing_384625672Är man mitt uppe i en matchsäsong är det svårt att slappna av. Man känner sig hela tiden på topp och får adrenalinkickar flera gånger om dagen. Men avslappning är viktigt, ingen kropp orkar vara stressad och uppe i varv dygnet runt. Man kan gärna besöka en naprapat som går igenom kroppen. De kan hitta knutor och sträckta muskler som man inte ens känt av än, men som kan komma att bli ett problem. De kan så klart även hjälpa vid smärta och ömhet som redan har uppstått. Även vanliga massage kan göra under på en hårdtränad och stressad kropp.

Mellan matcher och träningar är det bra att få skingra tankarna. Om hjärnan är lugn, är kroppen lugn. Se på en film, ta en tupplur, umgås med familj eller barn och tänk så lite som möjligt på nästa match eller träning.

 

About Author: admin

Sök

Arkiv